Jutut
Avainsanat
Tuoreimmat
Pelikasvatusta saamelaisittain
Alkuperäiskansoille digitaalinen pelikasvatus voi tarjota uuden väylän kertoa omia tarinoita sekä kehittää ja ylläpitää omaa kulttuuria.
Pelien saavutettavuus – kenelle, miten ja miksi?
Pelien saavutettavuus tarkoittaa monia asioita. Sillä voidaan viitata niin apuvälineisiin kuin pelin ominaisuuksien säätämiseen.
Nykyleikin ja pelaamisen yhtenevät polut
Pelaamisen ja leikin välillä on niin eroja kuin yhtäläisyyksiä. Millaisina ilmiöinä ne näyttäytyvät nyky-Suomessa?
Pelaaminen on ikkuna nuorten elämään
Huolipuheen sijaan viimeaikainen pelitutkimus on lähestynyt pelaamista nuorten omista kokemuksista käsin.
E-urheilu tarvitsee kestävää kehitystä
Elektroninen urheilu on kasvanut erityisesti viime vuosikymmenellä valtavan suosituksi pelikulttuurin, viihteen ja urheilun muodoksi.
Lemmikkejä ja lajityyppejä: yksityiset ja yhteiset tunteet Pokémonin pelikulttuurissa
Pokémon on yksi maailman tunnetuimpia ja menestyneimpiä media- ja pelituotantoja, joka on houkuttanut pelaajia jo lähes 30 vuoden ajan.
Viihdetuotteista kulttuuriperinnöksi – suomalaisen pelihistorian vaiheita parin sadan vuoden ajalta
Pelejä on ollut aina, mutta vasta viime aikoina on herätty ajattelemaan niitä muun yhteiskunnan ja kulttuurin täysimittaisena osana.
Bisnes pakenee kun demokratia kapenee − miten demokratian heikentyminen on riski myös taloudelle
Kestävä talouspolitiikka tukee vahvaa demokratiaa, minkä vuoksi demokratiaa vahvistavia rakenteita pitää vaalia poliittisella tasolla.
Metsäreivit vaihtoehtoisen toiminnan tiloina
Metsäreivit ovat julkisessa tilassa järjestettäviä alakulttuuritapahtumia, joiden toiminnan taustalla on tarkat käyttäytymissäännöt.