Jutut

Avainsanat

Tuoreimmat

Kuvassa vihreitä vihanneksia ja hedelmiä sekä vihersmoothie

Digitaalisella wellness-kentällä toksista dieettikulttuuria vastaan taistellaan yhdessä, mutta hyvinvointia tavoitteleva jää silti yksin

Kirjoittajalta Kaisa Tiusanen 29.2.2024

Wellness-yhteyksissä toksista dieettikulttuuria vastaan taistellaan kuitenkin usein tuon kulttuurin omin asein: motivoitumalla, ryhdistäytymällä ja muuttamalla omaa ajattelua.

Kuvakaappaus The Last of Us -videopelistä. Pelin päähenkilöt Joel ja Ellie katselevat vehreää aavekaupunkia.

The Last of Us, fanien yhteisöllisyys ja käänteentekevät henkilökohtaiset todistukset videopeleissä

Kirjoittajalta Heidi Rautalahti 14.12.2023

The Last of Us -videopelisarja on herättänyt pelaajissa voimakkaita ja yhteisöllisesti jaettuja kokemuksia.

Kuvakaappaus videopelistä, jonka nimi on "The story of the rainbow salmon".

Pelikasvatusta saamelaisittain

Kirjoittajalta Outi Laiti 13.12.2023

Alkuperäiskansoille digitaalinen pelikasvatus voi tarjota uuden väylän kertoa omia tarinoita sekä kehittää ja ylläpitää omaa kulttuuria.

Kuvassa mustavalkoinen, suorakulmainen ohjain, Xbox Adaptive Controller.

Pelien saavutettavuus – kenelle, miten ja miksi?

Kirjoittajalta Pauliina Baltzar 12.12.2023

Pelien saavutettavuus tarkoittaa monia asioita. Sillä voidaan viitata niin apuvälineisiin kuin pelin ominaisuuksien säätämiseen.

Kuvassa noppa ja kolme värikästä pelinappulaa, todennäköisesti Afrikan tähti -pelistä.

Nykyleikin ja pelaamisen yhtenevät polut

Kirjoittajalta Katriina Heljakka 11.12.2023

Pelaamisen ja leikin välillä on niin eroja kuin yhtäläisyyksiä. Millaisina ilmiöinä ne näyttäytyvät nyky-Suomessa?

Joukko nuoria aikuisia viettämässä aikaa yhdessä.

Pelaaminen on ikkuna nuorten elämään

Kirjoittajalta Mikko Meriläinen 7.12.2023

Huolipuheen sijaan viimeaikainen pelitutkimus on lähestynyt pelaamista nuorten omista kokemuksista käsin.

E-urheilujoukkue asettuneena koneidensa ääreen Assembly-pelitapahtumassa.

E-urheilu tarvitsee kestävää kehitystä

Kirjoittajalta Tanja Välisalo 6.12.2023

Elektroninen urheilu on kasvanut erityisesti viime vuosikymmenellä valtavan suosituksi pelikulttuurin, viihteen ja urheilun muodoksi.

Kuvakaappaus Pokémon GO -pelistä. Pokémon-kouluttajia jylhän goottilaisen koulurakennuksen pihalla. Kuvateksti englanniksi: Pokémoneja voi löytää mistä vain: merestä, taivaalta, jopa meidän kylistämme ja kaupungeistamme.

Lemmikkejä ja lajityyppejä: yksityiset ja yhteiset tunteet Pokémonin pelikulttuurissa

Kirjoittajalta Johannes Koski 5.12.2023

Pokémon on yksi maailman tunnetuimpia ja menestyneimpiä media- ja pelituotantoja, joka on houkuttanut pelaajia jo lähes 30 vuoden ajan.

Vanha televisio, jossa pelataan Pong-videopeliä.

Viihdetuotteista kulttuuriperinnöksi – suomalaisen pelihistorian vaiheita parin sadan vuoden ajalta

Kirjoittajalta Niklas Nylund 4.12.2023

Pelejä on ollut aina, mutta vasta viime aikoina on herätty ajattelemaan niitä muun yhteiskunnan ja kulttuurin täysimittaisena osana.